دانستنی های تلفن سانترال

نکته ها و باید ها و نباید های نصب و فروش تلفن سانترال در این بلاگ بحث خواهد شد.

دانستنی های تلفن سانترال

نکته ها و باید ها و نباید های نصب و فروش تلفن سانترال در این بلاگ بحث خواهد شد.

نکات مهم در تلفن سانترال

برای راه اندازی و نصب سانترال پاناسونیک باید چند نکته مقدماتی را مد نظر و توجه قرار داد. در این بخش به 5 نکته مهم در مورد نصب سانترال اشاره خواهیم کرد. با رعایت این موارد در زمان خود صرفه جویی و با نظم ایجاد شده سرعت عیب یابی سیستم را افزایش دهید.


نکات مهم در تلفن سانترال



نکته اول: انتخاب مکان نصب سانترال

ابتدا باید محل مناسبی برای قرار گیری دستگاه سانترال روی دیوار در نظر بگیریم. این نقطه باید از کف زمین دارای فاصله مناسبی باشد تا رطوبت و گرد و خاک کمتری به سانترال منتقل شود. موضوع بعدی در نظر گرفتن فاصله مناسب بین 1 تا 2 متر با پست مخابراتی می باشد که کار توزیع خطوط در ساختمان و ارتباط آن ها با خطوط مرکزتلفن را انجام می دهد. محل قرار گیری سانترال حتی المقدور در وسط مسیر قرار گیری داخلی ها باشد تا متراژ کابل کشی تا جایی که ممکن است کاهش یابد.

نکته دوم: تهیه نقشه مخابراتی

اولین کار تعیین مسیر خطوط مخابراتی از خطوط ورودی مخابرات تا سانترال و کاربران می باشد. بعد از مشخص شدن مسیر باید یک نقشه کامل از رنگ بندی خطوط مخابراتی، شماره خط، رنگبندی کابل های داخلی تهیه گردد. در هر نقطه که اتصالی مانند ترمینال و پست داریم باید به تفکیک رنگ زوج سیم های ورودی و خروجی و شماره هر پورت را در نقشه درج کنیم. پس از برنامه ریزی مرکز و تعیین زنگ خور ها و سطح دسترسی کاربران این نقشه تکمیل می گردد.

نکته سوم: سیم بندی داخلی ها و آرایش پست

موضوع بعدی در نظر گرفتن نحوه سیم بندی داخلی ها می باشد. یعنی با در نظر گرفتن رنگ بندی کابل مخابراتی و نوع داخلی که دیجیتال، آنالوگ یا هایبرید می باشد، زوج سیم های مربوط به داخلی ها را از مرکزتلفن تا کابل آنفولان و سپس تا پست مخابراتی و نهایتا از پست تا پریز تلفن کاربر آرایش می دهیم. برای داخلی های آنالوگ و دیجیتال، یک زوج سیم شامل دو رشته سیم کشیده می شود و برای داخلی های هایبرید دو زوج سیم که زوج اول برای بوق و زوج دوم برای دیتا می باشد کشیده می شود. نهایتا سیم ها در پریز های تلفن قرار می گیرد که برای داخلی های آنالوگ و دیجیتال در دو پین مرکزی و برای داخلی های هایبرید دو رشته بوق در دو پین مرکزی و دو رشته دیتا در دو پین کناری پریزتلفن بسته می شود.

نکته چهارم: نصب سانترال و تجهیزات جانبی

در این بخش بر اساس دستور العمل موجود در دفترچه راهنمای دستگاه ابتدا پایه یا پیچهای لازم روی دیوار قرار گرفته و بعد مرکزتلفن را در محل خود قرار می دهیم. حال در صورت وجود تجهیزات جانبی مانند موزیک پشت خط، دستگاه ضبط مکالمات، باطری بکاپ و ... این دستگاه ها را در محل خود قرار داده و به سانترال متصل می نماییم. پس از اطمینان از صحت نصب دستگاه و آرایش خطوط وارد مرحله بعد می شویم.

نکته پنجم: انجام تنظیمات سانترال

در این بخش یکی از دو روش برنامه ریزی تلفنی و یا کامپیوتری را انتخاب می نماییم و با آماده نمودن دفترچه راهنمای برنامه ریزیفرایند انجام تنظیمات را شروع می نماییم. برای انجام تنظیمات ابتدا تنظیمات عمومی شمال تاریخ سیستم و تعیین شماره و نام داخلی های انجام می پذیرد. سپس خطوط شهری روی سیستم طبقه بندی شده و بر اساس نیاز کارفرما سطح دسترسی و زنگ خور هر خط شهری برای داخلی ها انجام می پذیرد. در نهایت اگر کارفرما تنظمات سفارشی مانند تلفن گویا، ساعات کاری، گروه زنگ خور و غیره را مد نظر داشته باشد تنظیمات مربوطه انجام می پذیرد. 


نتیجه تصویری برای راه اندازی سانترال


راه اندازی سانترال

 

برای راه اندازی یک سانترال پاناسونیک باید سه مرحله فعالیت با زیر بخش های مربوطه انجام پذیرد. در این بخش به صورت کلی این موارد مطرح می گردد.


الف) نصب و استقرار سانترال 

1. ابتدا باید بر اساس دستور عمل های مربوطه مرکز تلفن یا پایه های آن را در جای مناسب روی دیوار مستقر نماییم. هر دستگاه سانترال یک راهنمای نصب دارد که میتوانید از اینجا دانلود نمایید.
2. حال زمان قرار دادن کارت های شهری، داخلی و کارت های خدمات جانبی در مرکزتلفن می باشد. در دفترچه راهنمای نصب بخش مربوط به کارت های مورد نظر را میتوانید پیدا و بر اساس دستورالعمل اقدام نمایید.

ب) برقراری ارتباط و اتصال خطوط 

 1. پس از استقرار مرکزتلفن، باید خطوط شهری را که تا پست نزدیک مرکزتلفن بیاوریم و روی ترمینال ها متصل نمود و از طرف دیگر کابل آنفولان خطوط شهری از کارت روی مرکز به ترمینال متناظر با خطوط شهری مرتبط نمود. 

2. خطوط داخلی درون سازمان را به پست نزدیک سانترال می رسانیم و همچنین خطوط داخلی مرکز را با کابل آنفولان به ترمینال های متناظر مرتبط می نماییم. 

3. حال با سیم رانژه خطوط شهری و داخلی مورد نظر را از روی کارت های سانترال پاناسونیک به خطوط درونی مجموعه که هر دو روی ترمینال ها آرایش داده شده اند، مرتبط می نماییم. 


ج) برنامه ریزی مرکزتلفن سانترال 

برای برنامه ریزی مرکز تلفن دو روش اصلی وجود دارد که در ذیل بررسی می نماییم. 

1.برنامه ریزی از طریق گوشی های اپراتوری و با کد های برنامه ریزی که به این روش PT_Programming گفته می شود. 

2.برنامه ریزی از طریق کنسول نرم افزاری و برقراری ارتباط کامپیوتری با سانترال که به این روش PC_Programming گفته می شود. 


پورت های سانترال :


این سانترال به صورت اولیه شامل یک کارت که دارای 3 پورت برای ورود خط شهری و 8 پورت برای خروج خط داخلی است می باشد و قابلیت اضافه شدن دو کارت دیگر را دارد ، کارت دوم سانترال کاملا شبیه کارت اول است و کارت سوم یک پورت خط شهری کمتر دارد و در صورت نصب دو کارت دیگر بر روی سانترال دستگاه شما دارای 8 خط شهری و 24 داخلی می باشد.


در قدم اول خطوط شهری را به پورت های خطوط شهری سانترال متصل می نمایید و کابل های داخلی را به پورت های داخلی سانترال متصل می نمایید در این حالت گوشی های داخلی باید فعال شده باشند و خطوط شهری را آزاد می نمایند و اگر از بیرون با شما تماس گرفته شود تمام خطوط داخلی به طور همزمان زنگ می خورد .



برترین برندهای تلفن سانترال

تولید کنندگان تلفن های تحت شبکه از نظر کیفیت، فیچرها و امکانات و همچنین قیمت تمام شده محصولات در شرایط متفاوتی قرار دارند. در این بخش تلاش داریم ضمن معرفی برخی از تولیدکنندگان تلفن IP در جهان با رویکرد محصولاتی که بیشتر در بازار ایران در دسترس می باشند، مقایسه ای میان این تولیدکنندگان داشته باشیم.

برندهای تولیدکننده تلفن ip

تولید کننده های اروپایی و امریکایی تلفن تحت شبکه از محصولاتی با کیفیت بالا و طبیعتا هزینه بالاتری برخوردار هستند. طول عمر بسیار بالا از ویژگی های این گوشی ها محسوب می شود. برندهای چینی تلفن IP در یک پکیج قابل بررسی نیستند و از نظر کیفیت در رده های مختلفی هستند. بعضی از این برندها مثل YEALINK از کیفیت بالاتری برخوردار هستند و متناسب با آن قیمت بیشتری هم دارند.

در سری ارزان قیمت تلفن های چینی برندهای متفرقه ای هستند که زیاد قابل اطمنان نمی باشند و نباید تنها به واسطه هزینه کم به سراغ آن ها رفت چون هزینه ها و مشکلات بعدی اقتصادی بودن این گوشی ها را دچار تردید می کند. از برندهای ارزانی که حداقل های کیفی را پاس می کند می توان به اتکام اشاره نمود. این برند برای زمانی که می خواهیم هزینه ها را مدیریت کنیم گزینه بسیار مناسبی می باشد.

در این بخش سعی داریم تولیدکننده هایی که محصولاتشان در بازار ایران موجود می باشد و قابل دسترسی برای کاربران سیستم تلفنی می باشند مورد ارزیابی قرار دهیم.


ز بهترین برند های تلفن سانترال موجود در بازار است.این برند تلفن هایی با کیفیت و با ماندگاری طولانی و همچنین قابلیت های متنوع تولید و روانه بازار کرده که از محبوبیت زیادی برخوردار است .

بهترین تلفن سانترال













سیسکو (CISCO)

اولین برند تولید کننده تلفن های شبکه مانند دیگر تجهبزات شبکه برند CISCO می باشد. تافن های تحت شبکه سیسکو با فیلتر های قوی، صدایی با کیفیت بالا را در اختیار کاربر قرار می دهند. از نظر دوام بسیار مقاوم هستند و در رده گوشی های گران قیمت بازار قرار می گیرند. تلفن های سیسکو در دو سری SMALL BUSINESS که منلسب سازی شده برای کسب و کارهای کوچک و متوسط و همچنین سری تجاری که برای سازمان ها بزرگ در نظر گرفته شده است تولید می شود.

مدل های سری SMALL BUSINESS با مخفف SPA نام گزاری می شوند. سری تلفن های SPA3XX ،SPA5XX از این دسته گوشی ها می باشند. سری تجاری تلفن های سیسکو در مدل های مختلف با شماره های 79XX، نام گزاری می شوند.


گرنداستریم (Grandstream)

برند گرنداستریم یک برند آمرکایی بوده که تلفن های IP متنوعی روانه بازار کرده است. تلفن های تصویری، مدیریتی و کارمندی و همچنین تلفن های بیسیم دکت از جمله حصولات گرنداستریم می باشد. شرکت گرنداستریم مقرون به صرفه و اقتصادی ترین برند غیر آسیایی تولید کننده تلفن IP می باشد.

عرضه محصولات با کیفیت و با هزینه ای نزدیک به هزینه محصولات چینی محبوبیت زیادی برای این تولید کننده در میان کارشناسان VOIP به دنبال داشته است. 


اسنام (SNOM)

 گوشی های تلفن اسنام تولید کشور آلمان هستند. این گوشی ها بسیار با دوام می باشند و از کیفیت بالایی برخوردار هستند. مثل اکثر تلفن های تحت شبکه قابلیت تنظیمات از طریق وب را دارای می باشند. از نظر هزینه در رده گوشی های گران قیمت محسوب می شوند. محصولات اسنام شامل تلفن های رومیزی و بی سیم دکت می باشد.


یالینک (Yealink)

تلفن های تحت شبکه یالینک از نظر دیزاین بسیار طراحی مناسبی دارد و همچنین متریال به کار برده شده در این گوشی ها از کیفیت بالایی برخوردار می باشد. می توان به این موضوع اشاره کرد که در میان برندهای چینی YEALINK از نظر کیفیت جایگاه برتری دارد.

تولیدات یالینک در بخش گوشی های رومیزی و بی سیم دکت می باشد و البته تلفن توصویری یالینک از محبوب ترین video phone های مورد استفاده در بازار ایران می باشد.


سنگوما (Sangoma)

سنگوما تولید کننده ای کانادایی در رده برترین تولید کننده های VOIP که عموما با تولیداتش در حوزه کارت های تلفن و گیت وی های شناخته می شود شروع به تولید تلفن های IP نیز نموده است. اگر بخواهیم در مورد کیفیت این تلفن های صحبت کنیم باید چندی تامل کنیم تا گوشی های تخت شبکه این برند معتبر مدتی مورد استفاده قرار گیرد تا کیفیت آن ها مورد ارزیابی قرار گیرد، ولی به هر شکل سنگوما در حوزه کارت و گیت وی برندی خوشنام و قابل اعتماد می باشد و انتظار می رود تلفن های تحت شبکه با کیفیت مناسبی را روانه بازار کند.

[SPACE HEIGHT="30"]

اتکام (Atcom)

برند اتکام تولید کشور چین می باشد. اتکام برندی هست که محصولات متنوعی دارد ولی تلفن های IP این برند از نظر کیفیت نسبت به دیگر محصولات شرایط بهتری دارند. گوشی اتکام اقتصادی ترین گوشی های تحت شبکه با دارا بودن حداقل های کیفی یک تلفن IP می باشد.

سری قبلی تولیدات اتکام با ATXXX نام گزاری می گردید. در صورت وجود p در پایان هر مدل به معنی پشتیبانی این گوشی از پروتکل POE می باشد. سری جدید تلفن های اتکام با عنوان RainbowX نام گزاری می شود.


نیوراک (Newrock)

تلفن های نیوراک تولید کشور چین می باشند. نیوراک گیتوی ها و ATA های با کیفیت بالا و هزینه مناسب به بازار عرضه می کند ولی هیچ وقت گوشی های تلفن این برند در طراز دیگر محصولات آن نبوده است.

زیکو (Zycoo)

زیکو نیز یک برند چینی می باشد. این برند در تولید مرکزتلفن های استندالون با هزینه کم موفق بوده است ولی در عرضه تلفن IP حداقل های کیفی لازم را پشتیبانی نمی کند.

انواع تلفن سانترال

تلفن سانترال پاناسونیک


به طور کلی سه دسته از گوشی های تلفن را میتوان بر روی مراکز تلفن سانترال پاناسونیک نصب و راه اندازی نماییم .
1- گوشیهای تلفن آنالوگ و یا معمولی : از مزایای این گوشیهای تلفن میتوان به قیمت پایین آن نسبت به گوشی های تلفن سانترال پاناسونیک اشاره نمود . این نوع از گوشی های تلفن در صورت پشتیبانی از نمایشگر شماره در صورتی که مرکز تلفن سانترال نیز قابلیت نمایشگر را دارا باشد شماره مخاطب را نمایش میدهد . کارایی آنها از گوشیهای استاندارد سیستم سانترال پایین تر بوده و کلیه قابلیتهای سیستم از طریق کد انجام میپذیرد ( به طور مثال برای اخذ خط برای شماره گیری کد 9 )
2- گوشیهای تلفن سانترال : این نوع از گوشیهای تلفن ، قیمت بالاتری از گوشیهای تلفن معمولی داشته و دارای عملکرد بالاتری نیز میباشند همچنین قابلیت های مرکز تلفن سانترال از طریق کلید های تعبیه شده قابل استفاده میباشد ( به طور مثال دکمه hold ). این نوع از گوشی های تلفن خود به دو نوع هیبراید و دیجیتال تقسیم میگردد و تنها بر روی مرکز تلفن سانترال پاناسونیک قابل استفاده میباشند .
3- گوشیهای تلفن تحت شبکه : این نوع از گوشیهای تلفن که نسل جدید گوشیهای مراکز سانترال محسوب میگردند دارای دو نوع استاندارد پاناسونیک و استاندارد جهانی SIP میباشند . گوشیهای استاندارد پاناسونیک تنها بر روی مراکز تلفن سانترال پاناسونیک کار کرده و از گوشیهای sip میتوان بر روی سایر مراکز نیز استفاده نمود . در صورت پشتیبانی مرکز تلفن سانترال از پروتکل SIP میتوان گوشی سایر برندها را نیز به مرکز نصب نمود ( به طور مثال اتصال گوشی هوشمند به مرکز تلفن سانترال ) . عملکرد این مدل از گوشیها بسته به نوع و مدل متفاوت میباشد .


تلفن سانترال KX-TD7665


انواع سانترال پاناسونیک

در حالت کلی دستگاه سانترال به دو قسمت کم ظرفیت و پرظرفیت طبقه‌بندی می‌شود این دسته‌بندی قابلیت های خاصی را به کاربران خود ارائه می‌دهد در سری کم طرفیت شما می توانید تعداد محدودی خط شهری و تعداد محدودی کاربر را به دستگاه معرفی کنید در سری پر ظرفیت این محدودیت برداشته شده و از بین ۱ تا چندین خط شهری را می توان مدیریت و پشتیبانی نمود استفاده از خطوط چهار یا پنج رقمی دیگر ویژگی است که در سری پرظرفیت امکان‌پذیر شده است.

برقراری تماس اینترنتی در سری پرظرفیت تحت شبکه امکانی دیگر است که برای کاربران دستگاه سانترال فراهم شده است به این معنا که شما می توانید با تعریف یک خط شهری اینترنتی تمامی خطوط خود را مدیریت کرده و تماس های بسیار ارزان را تجربه کنید این ویژگی برای کاربرانی که در چندین منطقه جغرافیایی دفاتر گوناگون دارند بسیار کاربردی است.

گروه فنی مهندسی ارتباط همواره تلاش کرده است تا بتواند با استفاده از بهترین روش ها برای راهنمایی کاربران این مرکز تلفن بهترین و اولین نمایندگی پاناسونیک باشد که می‌توان گفت در این زمینه موفق بوده و راهکارهای بسیار مناسب چه در هنگام خرید سانترال و چه هنگام نصب سانترال به کاربران ارائه کرده است.

آموزش مقدماتی تنظیم تلفن سانترال

پاناسونیک به خاطر ارائه سیستم های ارتباطی کارآمد و با کیفیت جایگاه بسیار مهمی در ادارات ،شرکتها و اماکن تجاری پیدا کرده است.از این رو بر آن شدیم تا یک سری آموزش آسان و کار آمد در قالب کاتالوک برای نحوه استفاده و بهره برداری از این سیستم های سانترال ارائه کنیم تا بتوانیم شما کاربران عزیز را در عملکرد امکانات بالقوه این سیستم ها یاری رسانیم.

در این مقاله به آموزش کار با گوشی اپراتوری مدل KX-T7730 می پردازیم که حداقل نیاز یک سیستم سانترال سری TE (سیستم های کم ظرفیت -برای کسب کار کوچک و متوسط) برای راه اندازی و بهره برداری است.معمولا منشی شرکت ها و دیگر کاربران این تلفن سانترال از امکانات بسیار جالب این گوشی اطلاع کامل ندارند و یا حتی در بهره برداری از ویژگی های بسیار ساده و پیش پا افتاده این تلفن دچار مشکل هستند.ما اینجا سعی کردیم از ابتدایی ترین و ساده ترین عملکرد های این تلفن سانترال تا دیگر امکانات و عملکردهای پیشرفته آن را مطرح کنیم تا یک منبع خوب و استاندارد برای آموزش کاربران این تلفن سانترال ،به خصوص منشی ها باشد.

- آشنایی با محل دکمه های دستگاه تلفن سانترال  KX-T7730



PROGRAM  -۱: مورد استفاده برای ورود و خروج محیط برنامه ریزی


۲-  (CONF (Conference : مورد استفاده برای مکالمه چند نفره


۳-  INTERCOM : مورد استفاده برای  ساخت و یا دریافت مکالمه داخلی


۴-  (FWD/DND (Call Forwarding/Do NotDisturb: مورد استفاده برای انجام ارسال تماس بگیرید و یا مزاحم نشوید


۵-  FLASH/RECALL : استفاده می شود برای قطع تماس و تماس دیگر بدون گذاشت گوشی دستی روی بیس


۶-  (AUTO ANS (Auto Answer  : پاسخ گویی خوکار برای استفاده در ارتباط داخلی (Intercom)


MUTE : مورد استفاده برای بی صدا کردن میکروفون در طول مکالمه ،درحالی که صدای طرف مکالمه شنیده میشود


۷-  AUTO DIAL/STORE : سرعت شماره گیری و یا ذخیره سازی تغییرات برنامه مورد استفاده قرار می گیرد


۸-  TRANSFER : مورد استفاده برای انتقال یک تماس   به شخص دیگری


۹-  REDIAL : مورد استفاده برای شماره گیری مجدد آخرین شماره گرفته شده


۱۰-  HOLD :  با فشار دادن این دکمه تماس پشت خط نگه داشته میشود


۱۱-  SP-PHONE : استفاده برای عملیات هندزفری – دست آزاد


۱۲-   NAVIGATOR KEY : مورد استفاده برای تنظیم صدا و صفحه نمایش است و یا آیتم های مورد نظر برای هر تابع


۱۳-  کلیدهای قابل برنامه ریزی برای عملکرد دلخواه با نشانگر نورانی دو رنگ (قرمز – سبز)


۱۴-  PAUSE : برای ایجاد وقفه در شماره گیری


۱۵-  MESSAGE : برای گذاشتن پیغام انتظار یا پاسخگویی به پیغام کاربرد دارد


۱۶-  Message/Ringer Lamp : نشانگر نورانی تماس و پیغام جدید


- نحوه برقراری تماس (تماس داخلی – تماس شهری)

منظور از دکمه CO در تماس شهری دکمه خط شهری مورد نظر است.


در این مورد لازم به توضیح است:اگر چراغ دکمه Intercom روشن باشد عملکرد دستگاه به شکل بالا خواهد بود و اگر خاموش باشد با برداشتن گوشی آخرین خط شهری متصل به دستگاه اتوماتیک آزاد شده و شما فقط کافیست شماره مقصد را بگیرید و برای برقراری تماس داخلی گوشی را بردارید دکمه Intercom  را بزنید و شماره داخلی مورد نظررا بگیرید .


- تکرار آخرین شماره گرفته شده

در این حالت شماره مورد نظر یک بار تکرار خواهد شد ولی اگر دکمه SP-PHONE را بزنید و بعد دکمه REDIAL را بزنید تا برقراری تماس تلفن شماره مورد نظر را تکرار خواهد کرد مثلا اگر روی اسپیکر دکمه REDIAL  زدید و خط مورد نظر مشغول بود تلفت اتوماتیک دوباره خط مورد نظر را با یک وقفه خواهد گرفت تا نهایتا تماس برقرار شود.


- برقراری تماس با فشار دادن یک دکمه :

که در آن دکمه CO ،دکمه مورد نظر برای سپردن حافظه است.برای شماره گیری با یک دکمه از هر دکمه CO فقط برای یک شماره میتوان استفاده کرد.


- تماس با اپراتور :


برای تماس با اپراتور کافیست از هر داخلی گوشی تلفن را بردارید و دکمه ۰ را فشار دهید (در بعضی از سیستم ها دکمه ۹ برای اپراتور تعیین شده)


- برقراری تماس سریع (شخصی – سیستم) :


این عملکرد امکان برقراری تماس سریع با زدن چند دکمه را فراهم میکند -منظور از شخصی شماره هایی است که فقط در حافظه خود تلفن شما ذخیره میشود -منظور از سیستم حافظه هایی که در کل سیستم ذخیره شده و همه داخلی ها به آن دست رسی دارند.

-  پاسخگویی بدون دخالت دست :


این عملکرد که با زدن دکمه Auto ANS  و روشن شدن چراغ آن فعال می شود امکان پاسخ گویی به شماره های داخلی بدون دخالت دست و به شکل اتوماتیک را می دهد و برای تماسهای شهری  مواثر نیست. ولی برای این گوشی قابلت نصب هدست وجود دارد که با نصب آن مکالمات به صورت دست آزاد صورت می گیرد.


- جواب دادن به زنگ خوردن یک داخلی دیگر :


با این عملکرد میتوانید بدون ترک کردن میز کار خود به زنگ یک داخلی دیگر جواب دهید .البته میتوان این دست رسی ها را هم محدود کرد.

وقتی داخلی تماس گرفته شده شما اشغال است یا جوابگو نیست :


خیلی وقتها شما با یک داخلی کار دارین ولی تلفنش مشغوله،یا طرف پشت میز نیست ،احتمالا شما هم عجله دارین یا اینکه حوصله بارها تکرار شماره داخلی مورد نظرتون رو ندارین .در این صورت سیستم سانترال پاناسونیک چند امکان و گزینه به شما پیشنهاد میکند:


۱-رزرو کردن خط مشغول


به این معنی که به محض اتمام مکالمه داخلی مورد نظر شما با شما تماس گرفته شود و ارتباط به شکل اتوماتیک صورت بگیرد.در این موقع کافیست هنگام پخش بوق اشغال، عدد ۶ را شماره گیری کنید و گوشی را بگذارید ،حالا دیگه نیاز نیست نگران چیزی باشید به محض آزاد شدن خط داخلی مورد نظر تلفن شما و تلفن طرف مورد نظرتون با هم زنگ میخوره و با برداشتن گوشی ارتباط برقرار میشه.اگه هم طرف پشت میزش نباشه بعد چند باز زنگ خودن برای شما بوق اشغال پخش میشه باز هم در هنگام پخش بوق اشغال عدد ۶ رو بزنید و گوشی را بگذارید و فقط منتظر تماس سیستم هنگام بازگشت کاربر و برقراری ارتباط مورد نظرتون باشید .


شما میتوانید خط شهری را هم رزرو کنید به این معنی که وقتی خط شهری مورد نظر شما مشغول است دکمه خط شهری را بزنید و هنگام پخش بوق اشغال دکمه ۶ را بزنید سیستم خط شهری را برای شما رزرو میکند و بعد از آزاد شدن با شما تماس میگیرد.


و برای لغو کردن برنامه رزرو کافیست گوشی را بردارید.


۲-فرستادن بوق انتظار برای مکالمه


بدین منظور بعد از گرفتن شماره داخلی و شنیدن بوق اشغال عدد ۲ را شماره گیری کنید و منتظر ارتباط باشید و اگر بعد از زدن عدد ۲، بوق اشغال شنیدید این بدین معنیست که برنامه بوق انتظار برای داخلی مورد نظرشما فعال نیست.


۳-فرستادن پیغام انتظار


برای این کار هنگام پخش بوق اشغال دکمه Message را بزنید و گوشی را بگذارید .حال چراغ هشدار گوشی تلفن مورد نظر شما نشان دهنده یک پیغام خواهد بود و کاربر کافیست با زدن دکمه Message با شما که قبلا پیغام گذاشته اید ارتباط برقرار کند.


۴-ورود به خط در حال مکالمه


۵-گوش دادن به مکالمه یک داخلی و ….



راهنمایی و سوالات بیشتر در ....